محفل انس(About Islamic thought)

محفل انس(About Islamic thought)

بیانات حجت الا سلام و المسلمین استاد محمد مهدی شیروی.mohammad mahdi shiravi
محفل انس(About Islamic thought)

محفل انس(About Islamic thought)

بیانات حجت الا سلام و المسلمین استاد محمد مهدی شیروی.mohammad mahdi shiravi

کار وارونه

۱۵۲۴-کار مردم وارونه است گریه برای کسی میکنند که خود را یافته است . شادی برای کسی میکنند که اورا یافته اند.

وهم نشانی از شیطان

۱۵۲۳-شیطان ناظم وهم است و لذا آنها که از مقام عقل تنزل میکنند در مقام وهم با مدیریت شیطان به زندگی موهوم خود ادامه میدهند

تحسین

۱۵۲۲-مردم چیزی را تحسین میکنند که فاقد آن هستند پس تو چیزی را بیاب که مردم نداشته باشند

مقصد

1509-کسی که بسم الله نگفت حرکت او مستدیره است هرگز به مقصد نخواهد رسید.

معرفی علی با زبان پیامبر خاتم

2184-مولا امیرالمونین علیه افضل  صلواه المرسلین موقع تولد،قرآن خواند و پیامبر فرمود :هر چه من بشنوم ،تو میشنوی و آنچه می بینم  ،تو میبینی و فرمود :قرآن ناطق منم و فرمود :از آسمان ها بهتر از زمین خبر دارم و خدا به پیامبر فرمود :و ان لم تفعل فما بلغت رسالتک  با این اوصاف مثل این است که وجود نازنین پیامبر ص در این عالم ماموریتی غیر از معرفی علی نداشته است.

1788-در روزنه ی کوچک نفس خود دریایی وسیع و ژرف می بینی که از سوی آن تا آن سوی دیگرش ناپیداست پس چگونه  ممکن است آن سوی ناپیدای نفس را خود شناسی و خودبسازی و این یکی از اسرار است که آن سوی ناپیدای ما را میبند و با تبیین برنامه آن را میسازد

فربه یا نحیف

1787-رفیع ترین پایه ای که برای انسان نهاده شده  پایه ی دانش و معرفت است که همچون شمشیر دولب از یک سو حیات  انسان را تامین میکند و از سوی دیگر به حیات حقیقی او خاتمه می دهد تا به دست  که باشد و به چه سوی بچرخد اما  دانش با شما چه کرده فربه شدی یا نحیف؟

آفریدن جان

1786-شکوفه ی درخت با همه ی لطافت خود هسته ی محکمی  را در خود می پروراند و هسته ی با همه ی سختی خود شکوفه های فراوانی را در جان خود حمل میکند و این دو امکان جابجایی ندارد و این کلاس درس است که انسان می تواند با شاگردی از طبیعت برای کسب لطایف و خلق آن از سختی ها مدد بگیرد و برای آفریدن جان محکم و نفوذ ناپذیر از لطایف و ظرایف معارف  بهرمند گردد

دریافت-نابینا-شرط نجات

 1627-آنکه وحی را در نیافت چه دریافت.

1628-آنکه نابینا بود چه دید.

1629-شرط نجات از شر خود؛ خودی را حذف کردن است و گرنه یکپارچه شر خواهیم شد